Mazda 3 in versiunea care a ajuns la drivetest e cam pe la acelasi pret cu Focus-urile care-s la drivetest, de obicei in versiunea Vignale. Asa ca vom compara aproape leu pe leu, oricum la 25k EUR o diferenta de 500 sau chiar 1000EUR e aproape nimic, deci nu m-a interesat nici o clipa sa vad pretul exact.
Interiorul:
Spatiul interior este similar, e posibil sa fie o idee mai mult loc in spate la Focus insa cum si la Mazda 3 e suficient nu vad asta neaparat ca pe un avantaj. La Mazda 3 plusul de lungime vine si din botul foarte lung si pozitionarea cabinei mai spre centrul de greutate al masinii pentru a ajuta partea dinamica dar avantajul lungimii totale nu se traduce neaparat prin spatiu interior mai mult, iar la Focus pozitionarea acestor module e gindita mai practic si mai banal dar cu impact direct si imediat la interior.
Volumul portbagajului este si el similar. La un Focus cu un nivel de dotare mai de baza portbagajul era insa mai mare decit la modelul testat.
Desi la Focus imbunatatirea este evidenta fata de generatia anterioara, calitatea materialelor si a finisajelor la Mazda 3 e superioara.
Ambele modele testate aveau heads-up display care functionau ok, cel de la Mazda mi s-a parut mai discret fara a fi invizibil, cel de la Focus era mai evident fara a fi deranjant.
Nu sint pasionat de gadget-uri asa ca nu m-a interesat foarte mult functionalitatea unitatii de infotainment, insa la Focus orientarea display-ului central este perpendiculara pe directia de mers si mai spre interiorul habitaclului, la Mazda 3 pozitia e usor oblica orientata spre sofer si in acelasi timp display-ul e mai spre parbriz ceea ce il face mai usor de vazut fara s trebuiasca sa muti foarte mult privirea de la drum. Suprafata celor doua display-uri este similara, la Mazda e mai alungit si mai ingust, la Focus e aproape de un 16:9 ca proportii.
Antifonarea este o idee mai buna la Mazda 3, insa personal sint impotriva super-antifonarii pentru ca la drumuri lungi sau la mers constant indelungat te ia cu somn.
Exteriorul:
Ambele arata bine la exterior. E greu sa ma decid care arata mai bine, dar in mod clar Mazda 3 arata mai deosebit.
Motor/transmisie:
La Ford motorul era un 1.5EcoBoost in 3 cilindri care suna a 3 cilindri. Insa era turbo si avea 150cp care se simteau a un 130-135 aproximativ (poate din cauza viscocuplajului care tinde sa mai manince niste cabaline?) E posibil ca masina de test sa fi avut benzina de 95 in ea, nu stiu.
Transmisia era o automata cu 8 rapoarte, cu visco-cuplaj si nu cu ambreiaj dublu, deci nu se va autodistruge in trafic urban. Timpul de schimbare al treptelor era de aproximativ o secunda chiar si pe modul sport, deci cel putin eu pot schimba treptele mai rapid de atit pe o manuala. Schimbarea treptelor se facea cu o usoara tragere a sufletului intre, nu stiu daca sa dau vina pe viscocuplaj pentru asta desi automatele de la mazde, cel putin ce am testat pe Mazda 6 desi aveau un timp similar de raspuns (o idee mai bun dar pe acolo) aveau un comportament mai liniar. E o cutie buna dar nu excelenta. Trecuta in mod manual dai de padele destul de mult pentru ca treptele-s multe si relativ scurte, dar se comporta foarte bine si pe automat si nu prea vad motive sa n-o lasi pe automat. Cind simteam nevoia sa duc degetele spre padele cam atunci schimba si ea, deci…
La Mazda am testat un G122 de 122cp din care eu am simtit cam 105-110 si care in interiorul mai bine antifonat al noului model suna infinit mai bine decit chestia aia cu turbo de la ford. Cutia manuala este foarte buna insa nu pot compara cu cutia manuala de la Focus pentru ca in test am mers cu A8. Din cit am gidilit exponatele din showroom cutia manuala de la Mazda 3 mi s-a parut similara cu cea de pe Fiesta, cea de pe Focus fiind destul de ciudata (n-ar fi trebuit sa fie cam asemantoare?! Ma rog…).
Cum se conduc:
La schimbarile de viraj Focusul pare mai greoi si e mai subvirator. Mazda 3 e mult mai vioaie si G-vectoring-ul ajuta in mod clar dinamica masinii. La ambele directia electrica mi s-a parut comunicativa, cu o idee mai mult feedback la Mazda 3 (marginal, il simti doar daca-i dai atentie). Asistarea directiei este mai intruziva la Focus, uneori simteam ca-mi trage de volan.
Vizibilitatea fata si laterala este buna la ambele, vizibilitatea prin luneta e la fel de ciudata la ambele. Parca la Mazda 3 mi s-a parut ca vad mai multe lucruri in oglinzile laterale.
Acceleratia la Focus este superioara, treptele scurte ale transmisiei in 8 trepte si turbina de pe motor ajuta mult. Mazda desi cu „doar” 122cp nu e mult in urma este totusi mai lesinata decit Focusul desi in condus normal senzatia este ca Mazda e mult mai usoara mai ales cind se conduce intre 2500 si 4500rpm.
In plus fata de Mazda 3 Focusul avea si suspensie ajustabila electronic si avea mai multe moduri. Modul sport e similar (desi putin sub) suspensia Mazdei 3. Modul confort de la Focus e mai potrivit pentru traficul urban lent dar cind spun ca e ma potrivit ma refer ca e mai potrivit pentru Focus. La mazda 3 desi senzatia de rigiditate e mai mare decit la Focus nu pot spune ca este inferioara la confort chiar comparind cu modul confort de la Ford.
Concluzii:
E greu de departajat cele doua modele. Focusul compenseaza capitolele la care mai scirtiie cu mai multa putere, cu reglaje mai multe ale suspensiei. Mazda vine cu niste lesinatanii de motoare si o da in tot felul de goange de marketing, cu interior clar mai bun si un exterior care chiar daca e discutabil daca e mai frumos sau nu decit cel al Focusului se vede ca e mai lucrat si mai elaborat, pe cind la Ford pare doar o evolutie fireasca de la vechiul model cu o schimbare pe ici-colo, gen trapezul din grija frontala inlocuit acum cu un romb sau ce e ala.
Si la capitolul manevrabilitate Mazda este clar superioara. Daca ar avea un motor comparabil cu al Focusului sau macar daca ar exista optiunea de MPS lucrurile ar sta diferit.
©mituc